دکتر سید علیرضا روضاتی جراح زانو و مفصل ران در اصفهان

اثر خواب بر درد ساییدگی مفصل

خواب در حقیقت یک ابر نیرو است چون به انسان انرژی می دهد کمک می کند مغز عملکرد بهتری داشته باشد و به ترمیم آسیب های بدن کمک می کند و در درازمدت از ایجاد بدخلقی و روحیه مضطرب و آشفته جلوگیری می کند. در بیمارانی که به آرتریت مبتلا هستند خواب مناسب تاثیر عمیقی بر کیفیت زندگی آنها می گذارد و اگر این افراد خواب خوبی نداشته باشند شدت درد انها افزایش می یابد.

لذا جهت بهبود کیفیت خواب نکته های زیر را مد نظر داشته باشید:

آرامش داشتن قبل خواب

در زمان معمول خواب سیگنال هایی از مغز به بدن شما مخابره می شود که زمان خواب فرا رسیده است در این زمان از طریق حمام گرم یا مطالعه یا گوش دادن به موسیقی یا حل کردن جدول کلمات به ذهن و بدن خود آرامش دهید و از حدود یک ساعت قبل از زمان خواب موبایل و تلفن یا تبلت و کامپیوتر یا تلویزیون را خاموش کنید چون همه این ها ذهن شما را تحریک می کنند.

برنامه ریزی داشته باشید

شاید در نگاه اول خوابیدن کل یک روز تعطیل در رختخواب بسیار لذت بخش به نظر برسد ولی اگر شما هر روز سر ساعت مشخصی به رختخواب بروید و سر ساعت مشخصی بیدار شوید بدن شما می آموزد که چه موقع بیدار و هوشیار و چه موقع در خواب و استراحت باشد.

محیط اتاق خواب

وقتی به اتاق خواب فکر می کنید تصور یک مکان آرام و تاریک در ذهن می آید.بهتر است در اتاق خواب پرده هایی تعبیه کنید که نور چراغ داخل خیابان یا خورشید به اتاق نفوذ نکند.اگر صدا شما را اذیت می کند از گوشی استفاده کنید.از تشک و بالش و رختخوابی که در آن احساس راحتی می کنید تهیه کنید.بسیار مهم است که بالش از گردن شما حمایت کند و امتداد گردن شما حفظ شود.توصیه شده هنگام خرید بالش را امتحان کنید که ضخامت یا قوام و شکل آن برای شما راحت باشد.

بازبینی در برنامه چرت زدن وسط روز

در برخی از افراد خواب وسط روز برنامه خواب شبانه را بر هم می زند لذا اگر در به خواب رفتن مشکل دارید به جای واب میان روز فقط وسط روز اندکی استراحت کنید و اثر آن را ارزیابی کنید.

خوب غذا بخورید

تغذیه خوب لازمه سلامت عمومی خوب از جمله خواب خوب است.معمولا رفتن به رختخواب با معده شدیدا پر یا خالی ایده خوبی نیست.

اصلاح برنامه های تفریحی

کافیین برنامه خواب را مختل می کند بنابراین مصرف قهوه یا چایی را به صبح موکول کنید.الکل معمولا کیفیت خواب را بسیار مختل می کند پس سراغ آن نروید.مصرف نیکوتین ( سیگار) باعث می شود به خواب رفتن مشکل شود و دفعات بیدار شدن حین خواب بیشتر شود.

ورزش منظم

ورزش به شما کمک می کند در پایان روز ترکیبی از خستگی و آرامش مناسب جهت به خواب رفتن داشته باشید.بهتر است که چند ساعت قبل از خواب کار انجام ندهید.

خواب خود را مونیتور کنید

مدت و کیفیت خواب خود را انالیز کنید و به تاثیر عوامل محیطی در زندگی خود و تایر آن ها روی خواب خود توجه داشته باشید و آن ها را مدیریت کنید

داروهای خود را کنترل کنید

در مورد مشکلات خواب خود با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت لزوم نحوه مصرف دارو های شما را تغییر دهد

اگر بیش از 10 دقیقه در رختخواب به خواب نرفتید…

فورا از رختخواب خارج شوید و تا زمانی که احساس خواب آلودگی کافی کردید در اتاق دیگر کارهای آرامش بخش مانند گوش دادن به موسیقی ملایم یا خواندن کتاب مورد علاقه ….انجام دهید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *