دکتر سید علیرضا روضاتی جراح زانو و مفصل ران در اصفهان

پوکی استخوان موقت مفصل ران یا استوپروز گذرا هیپ

استئوپروز گذرا در مفصل ران (TOH) یک بیماری نادر است که موجب کاهش ناگهانی تراکم استخوان در قسمت فوقانی استخوان ران (فمور) می شود.

علایم این بیماری به صورت شروع ناگهانی درد می باشد که با پیاده روی یا سایر فعالیت های دیگر که با وزن گذاری روی اندام همراه است تشدید می شود. در بسیاری از موارد، شدت درد به تدریج افزایش می یابد و ممکن است باعث اختلال در عملکرد فرد شود.
علائم دردناک به تدریج کاهش می یابد و معمولا در عرض 6 تا 12 ماه درد بهبود می یابد. استحکام استخوان در ران نیز در اکثر افراد به حالت عادی باز میگردد.
علیرغم نام، استئوپروز گذرا در مفصل ران با پوکی استخوان ناشی از سن تفاوت زیادی دارد. پوکی استخوان مربوط به سن بیماری بدون درد و پیشرونده است که منجر به تضعیف استخوان در سراسر بدن می شود که می تواند افراد را در معرض خطر شکستگی استخوان قرار دهد.

ساختار مفصل

مفصل ران یکی از بزرگترین مفاصل بدن است ساختار آن به صورت یک اتصال توپ و سوکت است. سوکت توسط استابولوم تشکیل شده است که بخشی از استخوان لگن است. توپ سر همان سر استخوان ران است.

شرح بیماری
در این بیماری سر استخوان ران ضعیف می شود و تراکم (توده استخوانی) خود را از دست می دهد بنابراین در معرض خطر شکستگی خودبخود قرار می گیرد.
این بیماری اغلب در مفصل ران رخ می دهد، اما همچنین می تواند در مفاصل دیگر اندام تحتانی مانند زانو، مچ پا و پا نیز ایجاد شود.
پوکی استخوان گذرا ران بیشتر در مردان جوان یا میانسال (بین 30 تا 60 سالگی) رخ می دهد. همچنین در زنان که در مراحل آخر بارداری (3 ماهه سوم) هستند یا اخیرا زایمان داشته اند نیز دیده شده است.
علل
در حال حاضر هیچ توضیحی واضح برای آنچه که این شرایط را ایجاد می کند وجود ندارد. محققان این بیماری را مطالعه کرده و نظریه های متعددی پیشنهاد داده اند، اما هیچ کدام اثبات نشده اند.
برخی از علل پیشنهاد شده عبارتند از:

  •  انسداد برخی از عروق خونی کوچک که سر ران را تغذیه می کنند
  • تغییرات هورمونی
  • فشارهای مکانیکی غیر طبیعی به استخوان
  • علایم بالینی
  • شروع ناگهانی درد، معمولا در جلوی ران، کشاله ران، سمت خارجی ران یا باسن.
  • درد که با تحمل وزن تشدید می شود و با استراحت کاهش می یابد.
  • هیچ حادثه قبلی یا آسیب به ران وجود ندارد که موجب درد شود.
  • محدودیت مختصر دامنه حرکتی اندام: حرکات ملایم معمولا بدون درد است، اما درد با حرکات شدید مفصل ران می تواند شدید باشد.
  • درد که به تدریج در طول یک هفته یا ماه افزایش می یابد و ممکن است چنان شدید باشد که امکتن راه رفتن برای بیمار از بین برود.
  • لنگش قابل توجه چون بیمار برای جلوگیری از درد سعی می کند روی اندام مبتلا وزن وارد نکند

معاینات پزشکی
شرح حال پزشکی و معاینات فیزیکی
نکاتی که در شرح حال پزشکی به پزشک کمک می کند شامل موارد زیر است:

  • زمانی که اولین بار علایم شروع شد.
  • سابقه هر گونه آسیب به مفصل ران .

در طول معاینه فیزیکی، پزشک نکات زیر را بررسی می کند:

  • میزان دامنه حرکت مفصل
  • درد طی حرکت مفصل ( معمولا وقتی بیمار خودش سعی در حرکت مفصل دارد نسبت به زمانی که پزشک اندام بیمار را حرکت می دهد درد بیشتری وجود دارد)
  • علاوه بر این، درد اغلب تنها در انتهای دامنه حرکتی  احساس می شود.
  •  درد معمولا با هر تحمل وزن بدتر می شود.
    oاین اختلاف (درد شدید با تحمل وزن، اما درد کم با دامنه غیر فعال) یکی از فاکتورهای کمک کننده به تشخیص پوکی استخوان موقت مفصل ران است.

متدهای تشخیصی

گرافی ساده:
در مراحل اولیه بیماری (6 هفته اول)، تصاویر اشعه ایکس ممکن است کاهش ظاهری تراکم استخوان سر ران را نشان دهد، اما ممکن است رویت آن دشوار باشد.
چند ماه بعد، از دست دادن شدید تراکم استخوان تا حد ناپدید شدن کامل سر استخوان ران ایجاد می شود.

سایر اسکنهای تصویربرداری
از آنجایی که اشعه ایکس ممکن است وضعیت بیماری تا مراحل پیشرفته را  نشان ندهد، ممکن است پزشک شما سایر انواع آزمایشات تصویربرداری را برای شناسایی علت علائم درخواست کند.
اسکن کامپیوتری (CT)   و اسکن رزونانس مغناطیسی (MRI) می توانند تصاویر دقیقتری را ارائه دهند.

اسکن MRI :
تصاویری روشن از بافت های نرم اطراف ران را فراهم می کند.
اسکن استخوان پزشکی هسته ای:
می تواند به وضوح تغییرات در استخوان ناشی از عفونت یا آسیب را نشان می دهد.

اسکن دو اندازه گیری اشعه ایکس دوتایی (DEXA)
اسکن DEXA یک مطالعه است که برای تراکم سنجی استخوان به کار می رود و متد اصلی در تشخیص پوکی استخوان مربوط به سن است و در تشخیص پوکی استخوان مفصل ران موثر نیست.
اگر باردار هستید، پزشک ممکن است تصمیم بگیرد مطالعات تصویربرداری را تا آخرین مراحل بارداری یا حتی پس از زایمان، تاخیر دهد. به طور کلی، MRI در طول حاملگی ایمن است، ولی باز هم شما در مورد این آزمون باید با جراح ارتوپد، پزشک اولیه و متخصص زنان خود صحبت کنید.
تست های آزمایشگاهی
در حال حاضر هیچ آزمایش خون وجود ندارد که به تشخیص این اختلال کمک کند. با این حال، آزمایشات خون اغلب برای رد کردن عوامل دیگر درد حاد، مانند اختلالات متابولیکی (تغذیه ای)، اختلالات غدد درون ریز (هورمونی) و بیماری متاستاتیک (سرطان) بسیار مفید هستند.

تورم مغز استخوان

یکی از شایع ترین نشانه های پوکی استخوان در دوران بارداری، ادم مغز استخوان است. مغز استخوان یک ماده اسفنجی است که سلولهای خونی تولید می کند. در ادم مغز استخوان، مغز استخوان ملتهب و پر از مایع است.
دراسکن MRI این بیماران معمولا ادم مغز استخوان رویت می شود. به همین دلیل، MRI یکی از مفیدترین مطالعات برای تشخیص بیماری است.

درمان

از آنجایی که پوکی استخوان گذرا به خودی خود بهبود می یابد، درمان به کاهش علائم و جلوگیری از هر گونه ضربه به استخوان ضعیف شده تمرکز می کند.

  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs).
    داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن و ناپروکسن ممکن است درد و التهاب را از بین ببرند.پ
  • محدودیت های تحمل وزن
    پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند تا فعالیت های وزنی را به طور موقت محدود یا کاملا استراحت داشته باشید. با استفاده از عصا، یک واکر یا سایر ابزارهای پیاده روی کمک می کند تا استرس تحمل وزن را روی ران حفظ کنید و از شکستن استخوان به طور موقت ضعیف جلوگیری کنید.
  • فیزیوتراپی
    برای کمک به حفظ قدرت و انعطاف پذیری در عضلات حمایتی از لگن، پزشک همچنین ممکن است یک سری تمرینات را توصیه کند که شما می توانید آن را بعد از کاهش درد انجا دهید. تمرینات آب ممکن است مفید باشد نه تنها به این دلیل که آنها حرکت را تسهیل می کنند بلکه همچنین باعث کاهش وزن می شوند.
  •  تغذیه
    تغذیه مناسب، از جمله ویتامین D و کلسیم، ممکن است به بهبود روند بهبود و بازسازی استخوان کمک کند.

نتیجه نهایی

با تشخیص و درمان مناسب، اکثر بیماران مبتلا به پوکی استخوان مفصل ران می توانند انتظار داشته باشند علائم آنها تا 6 تا 12 ماه به پایان برسد. استحکام استخوان در ران نیز در اکثر موارد به حالت طبیعی باز می گردد.
در یک درصد از بیماران، پوکی استخوان گذرا در بعضی موارد در طول زندگی تکرار می شود. که می تواند در همان مفصل یا حتی در مفصل سمت مقابل باشد. دشوار است پیش بینی کند که آیا وضعیت دوباره تکرار خواهد شد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *