دکتر سید علیرضا روضاتی جراح زانو و مفصل ران در اصفهان

بعد از تعویض مفصل زانو انجام چه ورزش هایی امکان پذیر است؟

تعویض مفصل زانو در اکثریت بیماران مبتلا به آرتریت یک متد درمانی موفق است که درد را از بین می برد و عملکرد و ساختارنرمال را برای مفصل احیا می کند.اگر قصد انجام این جراحی را دارید باید در مورد امکان شرکت در فعالیت های فیزیکی مثل ورزش بعد از جراحی با پزشک خود مشورت کنید.

امروزه افراد مسنی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند نسبت به گذشته فعال تر هستند و افراد جوان تر و فعال تر نیز نسبت به گذشته بیشتر تحت این عمل جراحی قرار می گیرند.امروزه آموزش و تبلیغات در ذهن افراد زندگی فعالی را بعد از جراحی ترسیم می کنند.لذا همیشه این سوال در ذهن بیماران هست که آیا می توانم زندگی فعالی بعد از تعویض مفصل داشته باشم؟

مفصل مصنوعی یک سیستم مکانیکی است و نیرویی که به آن وارد می شود طی ورزش بسیار بیشتر از فعالیت های روزمره است.بنابراین این نیروها می توانند در درازمدت باعث فرسایش این سیستم مکانیکی شوند.پروتز می تواند طی این نیرو ها شل شود یا ذراتی که طی فرسایش تولید می شوند باعث از دست دادن استخوان اطراف پروتز شوند.

با وجود این طراحی و جنس پروتز ها طی 40 سال اخیر پیشرفت وسیعی داشته است و جراحان امروزه درک بهتری نسبت پاسخ پروتز و استخوان نسبت به استرس های ورزشی دارند لذا باید در این مورد با جراح خود مشورت کنید.

ا کنون مطالعه وسیعی که میزان دوام پروتز در افراد فعال با افرادی که زندگی معمولی دارند را مقایسه کرده باشد وجود ندارد بنابراین توصیه جراحان در مورد شرکت در فعالیت های ورزشی بر اساس ترجیح و استدلال منطقی خودشان می باشد.

توصیه انجمن جراحان آمریکا در مورد فعالیت فیزیکی بعد از تعویض مفصل  به شرح زیر است:

  • بدن خود را بشناسید و انتظارات واقع گرایانه داشته باشید

تعویض مفصل زانو به  معنی امکان انجام فعالیت های استرسی که هیچ گاه حتی قبل از تعویض مفصل هم انجام نمی دادید نیست.تنها احتمال دارد بتوانید در فعالت های ورزشی شرکت کنید که قبل از تعویض مفصل نیز انجام می دادید.

در یک طرح تحقیقاتی 40 بیمار که تعویض مفصل زانو شده بودند بررسی شدند در بین آنها 75 درصد بیماران قبل جراحی فعالیت ورزشی با فشار بالا انجام می دادند بعد از جراحی 93 درصد آنها توانسته بودند به فعالیت های ورزشی قبلی برگردند.

توانایی بازگشت افراد به ورزش بعد از جراحی تحت تاثیر سلامت عمومی بیماران نیز هست و تحقیقات نشان می دهد هر چقدر بیمار از نظر جسمی سالم تر باشد احتمال بازگشت او به ورزش بیشتر است.

همچنین تحقیقات نشان می دهد اگر فرد قبل از جراحی در فعالیت های با فشار بالا شرکت داشته است احتمال امکان شرکت او در فعالیت ای با فشار متوسط و کم بسیار بالا تر از افراد غیر فعال می باشد.

  • به قضاوت عاقلانه اعتماد داشته باشید

هر چه فشار و نیروی وارد شده به پروتز طی فعالیت ها بیشتر باشد احتمال آسیب دیدن آن هم بیشتر است مثل تایر ماشین که هر چه شما بیشتر با اتومبیل خود در خارج جاده رانندگی کنید فرسایش تایر نیز بیشتر خواهد بود.

  • بعد از تعویض مفصل فعال باشید

تاثیر فعالیت فیزیکی بر سلامت عمومی و احساس خوب بودن فرد غیر قابل انکار است. مزایا فعالیت های ورزشی :

  • سلامت بهتر قلب و عروق
  • حفظ قدرت عضلانی
  • حفظ تعادل
  • احساس رضایت شخصی

چه ورزش هایی مفید هستند:

توجه داشته باشید که ورزش ها و فعالیت های فیزیکی که پزشک توصیه می کند را در حد متوسط نه شدید انجام دهید.

  • فعالیت های ورزشی سبک

انجمن جراحی زانو توصیه می کند بعد از تعویض مفصل زانو انجام فعالیت های بدنی و ورزشی سبک مفید است.

  • فعالیت های ورزشی متوسط

در صورتی که شما قبلا این نوع ورزش ها را انجام داده اید حالا نیز می توانید آن ها را آغاز کنید ولی اگر قبلا در این سطح ورزش نمی کردید مجاز به شروع این نوع ورزش ها نمی باشید.

  • فعالیت های ورزشی سنگین

در اکثر موارد بعد از تعویض مفصل زانو انجام فعالیت ورزشی سنگین توصیه نمی شود.

  • بعد جراحی با پزشک خود در تماس باشید

بعد از جراحی مرتب جهت پیگیری و کنترل رادیولوژی به جراح خود مراجعه کنید تا مطمین باشید پروتز شما در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *