دکتر سید علیرضا روضاتی جراح زانو و مفصل ران در اصفهان

توصیه های تغذیه در بیماران مبتلا به درد مفاصل (آرتریت)

دکتر سید علیرضا روضاتی بورد تخصصی ارتوپدی فلوشیپ جراحی تعویض مفصل ران و زانو و ترمیم صدمات ورزشی زانو

خبر بد : رژیم غذایی باعث بهبود آرتریت ( درد مفاصل ) نمی شود.

خبر خوب : با بهبود رژیم غذایی می توان علایم آرتریت را بهبود بخشید.

به طور کلی با داشتن وزن سالم و ایده آل شما انرژی بیشتری برای تحرک خواهید داشت و فشار کمتری روی مفاصل شما وارد خواهد آمد بنابراین رژیم غذایی متعادل نقش مهمی در کنترل علایم آرتریت بازی می کند. به عنوان یک قاعده سر انگشتی شما باید با انتخاب منابع غذایی غنی مانند مغزها و میوه ها و سبزی ها و محصولات غذایی با چربی پایین بالاترین مواد مغذی با کمترین کالری زاید را دریافت کنید. بنابراین دانستن اصول زیر ضروری است:

نوع آرتریت خود را بشناسید

بیش از 100 نوع آرتریت وجود دارد بنابراین یک رژیم غذایی برای همه انواع ارتریت مناسب نیست.به عنوان مثال افرادی که آرتریت روماتویید مبتلا هستند از رژیم غنی از امگا 3 سود می برند و در صورا کاهش وزن علایم آنها کاهش می یابد و افرادی که آرتریت نوع نقرسی دارند با کاهش دریافت گوشت قرمز و الکل از عود علایم آنها جلوگیری خواهد شد.

با یک متخصص تغذیه در ارتباط باشید

آیا اطلاع دارید که بسیاری از داروی تجویز شده برای درمان آرتریت در هضم و جذب مواد غذایی اختلال ایجاد می کنند؟

یک متخصص تغذیه و داروساز  می توانند شما را در فهم تداخلات بین داروهای شما و تغذیه شما راهنمایی کنند و در مورد اضافه کردن یا عدم مصرف غذای خاص به شما کمک می کنند.

میوه و سبزی زیاد مصرف کنید

سعی کنید حداقل یک واحد میوه یا سبزی در هر وعده غذایی و به عنوان میان وعده استفاده کنید .

هر روز حداقل یک سبزی به رنگ سبز تیره ( مثل بروکلی) و یک میوه به رنگ نارنجی مثل پرتقال مصرف کنید. از محصولات با رنگ روشن مثل توت یا گوجه فرنگی یا سبزیجات بخارپزشده یا پخته یا سرخ شده با میزان بسیار مختصر نمک و چربی مصرف کنید.

نسبت به مصرف چربی ها هوشمندانه برخورد کنید

چربی های غیر اشباع چند ظرفیتی (امگا 3 و امگا 6 که در ماهی ها مثل سالمون و مغذ ها مثل گردو وجود دارد) و چربی های غیر اشباع تک ظرفیتی ( کانولا یا روغن زیتون یا بادام یا بادام هندی) سالم ترین چربی ها هستند. لذا سالاد خود را با روغن زیتون میل کنید . هفته ای دو بار ماهی میل کنید و غذاهای سرشار از امگا 3 مانند شیر و تخم مرغ را در وعده غذایی داشته باشید.

پروتین کافی مصرف کنید

پروتین ها به ترمیم آسیب در بدن کمک می کنند و باعٍ عملکرد مطلوب سیستم ایمنی بدن می شوند.ماهی و مرغ و انواع مغذی ها در رژیم شما باشد.

به سطح آهن خون خود توجه کنید

کم خونی به علل مختلف با آرتریت همراهی دارد. دو نوع آهن در غذا ها وجود دارد :

آهن هم (در محصولات گوشت قرمز ) و آهن غیر هم (اسفناج و حبوبات و میوه ها). برای جذب بهتر آهن غیر هم باید آن را همزمان با ویتامین سی ( موجود در لیمو ترش یا گوجه یا فلفل ) مصرف کنید. چایی با جذب آهن تداخل ایجاد می کند بنابراین چایی را بین وعده های غذایی مصرف کنید.

ویتامین دی کافی مصرف کنید

سطح پایین ویتامین دی علایم آرتریت را تشدید می کند.بدن انسان وقتی در معرض تابش مستقیم نور آفتاب باشد ویتامین دی تولید می کند.منابع خوراکی ویتامین دی شیر غنی از ویتامین دی است و سایر منابع شامل تخم مرغ و مارگارین و جگر و ساردین و سالمون هستند.در صورت لزوم باید داروی مکمل ویتامین دی هم در صورت صلاحدیدی پزشک مصرف کنید.

کلسیم کافی مصرف کنید

کلسیم از پوکی استخوان جلوگیری می کند. افراد مبتلا به آرتریت مستعد پوکی استخوان هستند لذا باید غذاهای سرشار از کلسیم مصرف داشته باشید مانند پنیر کم چرب ( 1-2%) ماست و دوغ و کنسرو ماهی سالمون و ساردین.

مصرف مکمل ها

اگر تحت درمان با متوترکسات هستید مصرف فولیک اسید از عوارض گوارشی و کبدی آن پیشگیری می کند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *