دکتر سید علیرضا روضاتی جراح زانو و مفصل ران در اصفهان

پارگی منیسک زانو

پارگی منیسک زانو

پارگی منیسک زانو
دکتر سید علیرضا روضاتی فلوشیپ جراحی مفصل زانو و ران در اصفهان

پارگی های منیسک از جمله شایع ترین آسیب های زانو هستند. ورزشکاران، به ویژه افرادی که ورزش های با احتمال برخورد بین بازیکنان می کنند، در معرض خطر پارگی منیسک هستند. با این حال، هر کسی در هر سنی می تواند دچار پارگی منیسک شود.

ساختار منیسک

سه استخوان برای تشکیل مفصل زانو با هم مشارکت دارند: ران (فمور)، ساق (تیبیا) و کشکک (پاتلا). دو قطعه گوه شکل غضروف به عنوان “جذب کننده نیروی ضربه” بین استخوان ران و ساق عمل وجود دارند که به آنها منیسک می گویند. آنها بسیار محکم با خاصیت لاستیکی هستند تا بتوانند مفصل را حمایت کنند و آن را پایدار نگه دارند.

توصیف پارگی

منیسک ها به روش های مختلف پاره می شود. پارگی ها با توجه به شکل ظاهری آنها، و نیز محل پارگی در منیسک طبقه بندی می شوند. پارگی های شایع شامل دسته سطل، فلپ و شعاعی هستند. پارگی های منیسک مرتبط با ورزش اغلب همراه با سایر آسیب های زانو مانند پارگی های رباط صلیبی قدامی رخ می دهد.

علت

پارگی های ناگهانی منیسک اغلب در حین ورزش اتفاق می افتد. معمولا این آسیب در حین چمباتمه زدن و چرخش همزمان روی زانو اتفاق می افتد.گاهی مواقع برخورد مستقیم بین دو بازیکن علت پارگی است. درافراد مسن بیشتر پارگی های منیسک از نوع دجنراتیو است .غضروف در طول زمان ضعیف و نازک می شودو این بافت پیر و فرسوده ، بیشتر مستعد ابتلا به پارگی خواهد بود. در این شرایط  فقط یک چرخش ناگهانی حین بلند شدن از صندلی برای ایجاد پارگی کافی است.

علائم

زمانی که منیسک پاره می شود ممکن است فرد صدای “پاپ” احساس کند. در اکثر موارد فرد کماکان می توانند روی زانو آسیب دیده خود راه برود. بسیاری از ورزشکاران با وجود پاره شدن منیسک به بازی ادامه می دهند. سپس طی 2 تا 3 روز، زانو به تدریج سفت و متورم خواهد شد. شایعترین علائم پارگی منیسک عبارتند از:
 درد
 سفتی و تورم
 گرفتن یا قفل کردن زانو
 احساس خالی کردن زانو از زیر پا
 کاهش دامنه حرکتی زانو بدون درمان
قطعه منیسک پاره ممکن است جدا شود و به داخل مفصل رانده شود و باعث لغزش، پاپ و یا قفل شدن زانو شود.

بررسی های پزشک

معاینه پزشکی و تاریخچه پزشکی:معمولا ارتوپد بعد از سوال در مورد علایم و نشانه های شما و به معاینه زانو اقدام خواهد کرد. او خط مفصلی شما که محل قرارگیری منیسک است را برای بررسی وجود درد که نشان پارگی است لمس می کند.سپس مانورهای خاص جهت پیدا کردن پارگی منیسک  روی زانو شما انجام خواهد داد.
تست تصويربرداری:از آنجا که سایر مشکلات زانو علائم مشابهی را ایجاد می کند، ممکن است پزشک شما از تست های تصویربرداری برای تشخیص استفاده کند.
گرافی ساده:گرافی پارگی منیسک  را نشان نمی دهد ولی ممکن است علل دیگر درد زانو مانند استئوآرتریت را نشان دهند.
ام ار ای : این مطالعه می تواند تصاویر بهتر از بافت نرم مفصل زانو مانند منیسک ایجاد کند.
آرتروسکوپی :متد قطعی تشخیص پارگی بررسی منیسک با متد آرتروسکوپی و رویت پارگی زیر دید مستقیم می باشد.

درمان

نوع درمان به نوع ، اندازه و محل پارگی و سن، سطح فعالیت و هر گونه آسیب های همراه بستگی دارد. ثلث خارجی منیسک دارای خون رسانی غنی است. پارگی در این منطقه ممکن است خود به خود بهبود یابد یا اغلب می تواند با جراحی آن را ترمیم کرد. پارگی طولی نمونه ای از این نوع پارگی است. در مقابل، دو سوم داخلی منیسک، خونرسانی ندارند بنابراین قابلیت ترمیم آسیب را ندارد. این پارگی های پیچیده اغلب در منطقه نازک منیسک هم رخ می دهد. از آنجا که قطعه ها در این محل نمی توانند به هم ترمیم شوند، پارگی های این ناحیه معمولا توسط جراحی برداشته می شوند.

درمان غیر جراحی: در پارگی های کوچک و در لبه خارجی منیسک، نیاز به مداخله جراحی ندارند. تا زمانی که زانو علامت نداشته باشد و پایدار باشد، درمان غیر جراحی تنها چیزی است که نیاز دارید که عبارت است از :
 استراحت :باید از فعالیتی که موجب آسیب شده است، پرهیز کنید. پزشک شما ممکن است توصیه کند که از عصا استفاده کنید تا وزن خود را روی پای خود نگذارید.
 کمپرس یخ : از بسته های سرد به مدت  20 دقیقه ، چند بار در روز استفاده کنید. یخ را مستقیما بر روی پوست قرار ندهید.
 پانسمان فشاری برای جلوگیری از تورم بیشتر و خونریزی در مفصل از یک بانداژ الاستیک استفاده کنید.
 بالا نگه داشتن برای کاهش تورم، وقتی استراحت می کنید پای خود را بالاتر از قلب خود قرار دهید.
 داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی داروهایی مانند آسپرین و ایبوپروفن باعث کاهش درد و تورم می شوند.

درمان جراحی : اگر علائم شما با درمان غیر جراحی همچنان ادامه پیدا کند، جراح ارتوپد ممکن است عمل جراحی آرتروسکوپی را پیشنهاد کند.
آرتروسکوپی زانو یکی از معمول ترین روش های جراحی است. در آن، یک دوربین مینیاتوری از طریق یک برش کوچک (پورتال) وارد زانو می شود و از طریق آن جراح یک دید کلی از داخل زانو خواهد داشت سپس ابزارهای مینیاتوری جراحی را از طریق پورتال های دیگر به منظور برداشتن پارگی ها یا ترمیم پارگی وارد زانو خواهد کرد.

برداشتن ناکامل منیسک: در این متد فقط قسمت آسیب دیده بافت منیسک برداشته خواهد شد

ترمیم منیسک: برخی از پارگی های منیسک را می توان با بخیه زدن قطعات پاره شده با هم ترمیم کرد. این که آیا پارگی  با موفقیت ترمیم خواهد شد، بستگی به نوع پارگی و همچنین وضعیت کلی منیسک آسیب دیده دارد. از آنجا که قطعات منیسک باید به هم ترمیم شوند، زمان بهبودی در روش ترمیم بسیار طولانی تر از برداشتن منیسک است.

بازتوانی

پس از جراحی، پزشک ممکن است زانو را در یک گچ یا آتل قرار دهد و از حرکت آن جلوگیری کند. اگر منیسک شما ترمیم شده باشد ، باید حدود یک ماه از عصا استفاده کنید تا فشار وزن به محل ترمیم وارد نشود.زمانی که بهبود اولیه کامل شد پزشک شما تمرینات توانبخشی را آغاز می کند. ورزش منظم برای بازگرداندن تحرک و حرکت زانو شما ضروری است. ابتدا ورزش جهت برقراری دامنه حرکتی طبیعی زانو آغاز می شود و تمرینات تقویتی به تدریج به برنامه توانبخشی شما اضافه می شود. در بیشتر موارد، توانبخشی را می توان در خانه انجام داد، اگرچه ممکن است پزشک شما فیزیوتراپی را توصیه کند. زمان بازتوانایی برای جراحی ترمیم منیسک حدود 3 ماه است. روش برداشتن بافت صدمه دیده منیسک به زمان کمتری ( حدود 3 تا 4 هفته ) برای بهبودی نیاز دارد.

بهبودی

پارگی منیسک آسیب های بسیار شایع زانو هستند. با تشخیص مناسب، درمان و توانبخشی، بیماران اغلب به توانایی های قبل از آسیب خود باز می گردند.