دکتر سید علیرضا روضاتی جراح زانو و مفصل ران در اصفهان

کشیدگی رباط و لیگامان‎

کشیدگی رباط و لیگامان‎

کشیدگی رباط یا تاندون یا عضله
دکتر سید علیرضا روضاتی فلوشیپ جراحی مفصل زانو و ران در اصفهان

کشیدگی جز آسیب های حاد بافت نرم سیستم عضلانی و اسکلتی می باشند. که معمولا طی فعالیت های ورزشی یا نرمشی و گاهی طی فعالیت های روزمره زندگی اتفاق می افتند.این گروه صدمات به علت آسیب ناگهانی به بدن مانند سقوط و افتادن یا چرخش روی یک اندام اتفاق می افتند.

وقتی این آسیب در رباط ها بروز کند به آن واژه SPRAIN اطلاق می شود که مفصل زانو یکی از مفاصل مستعد به کشیدگی لیگامانی می باشد که به دنبال چرخش ناگهانی روی زانو یا ضربه ناگهانی به زانو بروز می کند .
وقتی که در عضله یا تاندون بروز کند به آنSTRAIN گفته می شود.
رباط ها یا لیگامان در واقع عناصر با ساختار طنابی ( الیاف در هم بافته شده ) می باشند که در بدن و مفاصل باعث اتصال استخوان ها به هم می شوند مثل رباط صلیبی در زانو.
تاندون ها نیز عناصر طنابی مانند با ساختار مشابه هستند که کار اتصال یک عضله به استخوان را انجام می دهند.

این آسیب ها در سه درجه مختلف بستگی به شدت آسیب بروز می کند :
 درجه یک: در این نوع آسیب تداوم کلیه الیاف ساختار طنابی رباط یا تاندون حفظ می شود ولی فقط بافت آن آسیب و التهاب و کوفتگی پیدا می کند.
 درجه دو: در این آسیب درصدی از الیاف بافت رباط یا تاندون پاره می شوند ولی هنوز ساختار طنابی امتداد خود را حفظ کرده است مانند طنابی که به صورت ناکامل بریده شده باشد. در این حالت مفصل در موقعیت های خاص ناپایدار خواهد شد.
درجه سه: در این اسیب ساختار طناب مانند به طور کامل پاره شده است. در این حالت مفصل به طور کامل ناپایدار و بدون عملکرد خواهد بود

در صدمات کشیدگی رباط  با شدت متفاوت علایمی مانند درد و تورم و کبودی و التهاب دیده خواهد شد و در کشیدگی تاندون و عضله با علایم درد و اسپاسم عضله و ضعف عضلانی و تورم و التهاب و کرامپ عضلانی روبرو خواهیم شد.

درمان

درمان عمومی در همه آسیب ها در فاز حاد عبارتند از :
استراحت: از فعالیتی که موجب آسیب شد، پرهیز کنید. درضمن پزشک شما ممکن است توصیه کند جهت عدم اعمال وزن روی اندام از عصا استفاده کنید.

 کمپرس یخ : از بسته های یخ 20 دقیقه در هر ساعت، چند بار در روز استفاده کنید و یخ را مستقیما بر روی پوست قرار ندهید.

 بانداژ فشاری : جهت جلوگیری از پیشرفت تورم و خونریزی کمک کننده است.

 بالا نگه داشتن اندام : برای کاهش تورم اندام را بالاتر از سطح قلب قرار دهید.

 درمان اصلی :

 صدمات درجه یک: در این نوع آسیب بعد از بهبود علایم فاز حاد باید درمان فیزیوتراپی جهت بازتوانایی آغاز شود
  صدمات درجه دو: در این نوع صدمات باید از یک دوره آتل یا گچ گیری استفاده کرد تا آسیب لیکامانی ترمیم شود و به دنبال آن فیزیوتراپی جهت بازتوانایی آنجام شود
  صدمات درجه سه: گاهی مواقع جهت ترمیم نیازمند جراحی هستند.

پیشگیری

آسیب ها اغلب زمانی رخ می دهند که فرد به طور ناگهانی طول مدت، شدت یا فرکانس فعالیت های خود را افزایش می دهند. از بسیاری از آسیب های بافت نرم می توانند از طریق تهویه مناسب، آموزش و تجهیزات مناسب ورزشی جلوگیری کرد. نکات پیشگیرانه دیگر عبارتند از:
 از تجهیزات مناسب استفاده کنید. کفش های ورزشی خود را در صورت آسیب تعویض کنید.
لباس های راحت و آزاد بپوشید که به شما اجازه می دهد آزادانه حرکت کنید.
لباس ها به اندازه کافی آزاد باشند تا گرمای بدن آزاد شود.
 حفظ تناسب اندام
 برنامه تناسب اندام متعادل را که شامل ورزش قلبی عروقی، تمرینات قدرتی و انعطاف پذیری است، انجام دهید.
 فعالیت ها و تمرین های جدید را با احتیاط اضافه کنید. این که آیا شما ساکت و آرام بوده اید یا در شکل فیزیکی خوب هستند، سعی نکنید یک بار فعالیت های بیش از حد زیادی انجام دهید.
(بهتر است بیش از یک یا دو فعالیت جدید در هر تمرین اضافه کنید.)
 گرم کردن قبل از ورزش  شکل 01o
 حتی قبل از ورزش های کششی بدن را گرم کنید. برای چند دقیقه در محل کار، آرام و عمیق نفس بکشید یا به آرامی حرکات ورزشی را انجام دهید.

 طی گرم کردن ضربان قلب و جریان خون افزایش می یابد و عضلات، تاندون ها، رباط ها و مفاصل شل می شوند.

آب بنوشید
برای جلوگیری از کم آبی، گرمازدگی و سکته گرم آب کافی استفاده کنید. 15 دقیقه قبل از شروع تمرین و همچنین بعد از سرد کردن بدن  آب بنوشید. در طول ورزش ، هر 20 دقیقه آب بنوشید.

 سرد کردن بدن بعد از پایان ورزش
مدت زمان خنک سازی بدن که فاز نهایی ورزش است باید دو برابر زمانی که جهت گرم کردن صرف کرده اید طول بکشد. طی آن حرکت های خود را کم کنید و شدت حرکات خود را حداقل 10 دقیقه قبل از اینکه به طور کامل متوقف شوید کم کنید. در این مرحله از یک برنامه ورزشی ایمن باید پوست شما خشک شود و بدن خنک شود.

حرکات کششی شکل 03o
 شروع به کشیدن به آرامی و با دقت نمایید تا  به نقطه ای از حداکثر تنش عضلانی برسید سپس  10 تا 20 ثانیه این حالت را حفظ کنید، سپس به آرامی و با دقت آن را آزاد کنید. قبل از هر حرکت کششی  عمل دم را انجام دهید و طی رها سازی عضله بازدم را انجام دهید .
هر حرکت کششی را فقط یک بار انجام دهید.
هرگز تا حد  درد حرکت کششی انجام ندهید.
همیشه تعادل خود را حفظ کرده و هرگز بر روی عضله ای که به طور کامل کشش آمده است، فشار ناگهانی وارد نکنید.

استراحت
در طی برنامه ورزشی شدید و سنگین روزهایی را جهت استراحت در نظر بگیرید
در صورت خستگی طی تمرین استراحت کنید.
خستگی و درد دلایل خوبی برای توقف ورزش هستند.
 سعی کنید هر روز حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی متوسط ​​داشته باشید. اگر شما واقعا دچار محدودیت زمانی هستید، می توانید آن را به فازهای 10 دقیقه تقسیم کنید.